Viesti

ABB:n vakuutuskassa on solminut uusia sopimuksia seuraavien apteekkien kanssa:

  • Helsinki: Apteekki 51
  • Hyvinkää: Hyvinkään Ykkösapteekki
  • Lappeenranta: Apteekki Saimaa
  • Loviisa: Loviisan Uusi Apteekki
  • Vantaa: Tammiston Uusi Apteekki

Lisäksi on tehty sopimus Porvoon Lääkärikeskus Fenixin kanssa.

Kaikki sopimukset ovat jo voimassa ja näissä sopimuspaikoissa voi asioida kuten muissakin vakuutuskassan sopimuspaikoissa.

ABB:n vakuutuskassan hallitus on kokouksessaan 13.9.2022 päättänyt alentaa vakuutettujen vakuutusmaksua määräajaksi.

Vakuutusmaksua alennetaan 1,4 %:sta 1,05 %:iin, koska vuoden 2022 tuloksesta olisi ollut tulossa ylijäämäinen. Alennettu vakuutusmaksu on voimassa tuntipalkkaisten osalta palkkakaudet 21 – 26 ja kuukausipalkkaisten osalta ajalla 1.10.2022 – 31.12.2022. Kuntoutustuella ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevien vakuutusmaksu ajalta 1.10.2022 – 31.12.2022 hyvitetään jälkikäteen.

Määräajan jälkeen vakuutusmaksu on jälleen 1,4 % palkasta.

Vakuutuskassan sääntöjen mukaan hallitus voi taloudellisen tilan niin vaatiessa alentaa tai korottaa vakuutusmaksua määräaikaisesti enintään 25 %.

Tiedoksi ja selvennykseksi: Vakuutuskassan uusien sääntöjen muutoksen myötä muuttuivat myös muutamat käsitteet. Esim. jäsen → vakuutettu, jäsenmaksu → vakuutusmaksu. Uudet säännöt ovat voimassa 20.6.2022 alkaen ja niihin voi tutustua kassan nettisivuilla kohdassa ”Kassan säännöt” ja ABB Insidessa.

Edustajisto on kokouksessaan 6.4.2022 hyväksynyt ja Finanssivalvonta 20.6.2022 vahvistanut laitosmaksun korotuksen 500 eurosta 800 euroon hoitokertaa kohti. Laitosmaksun korotus on voimassa 20.6.2022 ja sen jälkeen syntyneissä kustannuksissa.

Lisäksi Finanssivalvonta on hyväksynyt kassan uudet säännöt eläkesäätiöistä ja eläkekassoista annetun lain ja vakuutuskassalain mukaisiksi. Vakuutuskassan uudet säännöt ovat luettavissa nettisivuilla kohdassa ”Kassan säännöt”.

Iriksen kautta kassan vakuutetut pääsevät hakemaan korvauksia helposti ja hakemusten ja liitteiden lähettäminen on turvallisempaa kuin normaalia sähköpostia käyttäen (hakemusten lähettämistä ei suositella sähköpostitse). Iriksestä pääsee myös tarkistamaan jo maksettuja korvauksia sekä esim. tarkistamaan hammashoidon vuotuisen kertymän tai seuraavan mahdollisen ajankohdan silmälasikorvauksen hakemiselle. Iriksen kautta voi hakea sekä vakuutuskassan lisäetuuksia että sairausvakuutuslain mukaan korvattavia (ns. Kela-korvattavia) etuuksia. Irikseen liittymisen jälkeen kuitteja maksetuista korvauksista ei enää lähetetä postitse, vaan kaikki kuitit ovat nähtävissä Iriksessä.

 

Iristä pääsee käyttämään kun on ensin pyytänyt lupaa liittyä Irikseen. Pyynnön voi lähettää seuraavasti:

  • Mene osoitteeseen https://abb.omasairauskassa.fi
  • Kirjaudu Suomi.fi -palveluun omilla pankkitunnuksillasi
  • Vie omat tietosi ja laita rasti kohtaan ”Annan sairauskassalle luvan perustaa minulle profiilin Iris-asiointipalveluun. Hyväksymällä tämän sairauskassa liittää sinut sähköiseen korvauksenhakupalveluun.”

 

Pyynnön jälkeen kassalle tulee hyväksymispyyntö ja tunnukset avataan. Kun tunnukset on avattu, saat sähköpostiisi viestin Iris-palvelun käyttäjätunnuksen avaamisesta (kannattaa tarkistaa myös roskaposti). Mikäli et saa viestiä vuorokauden aikana (arkipäivinä), voit käydä kokeilemassa Irikseen kirjautumista.

 

Irikseen kirjaudutaan sivustolla https://abb.omasairauskassa.fi omia pankkitunnuksia käyttäen. Etusivulla näet ”Kiintiöt ja toteutuneet” -kohdassa hammashoidon, hieronnan ja silmälasikorvauksen tilanteen eli sen, paljonko ko. korvausta on jo haettu tai milloin seuraavan kerran voit hakea silmälasikorvausta. Lisäksi etusivulla näkyy mahdollisesti sinulle maksetut korvaukset. ”Kiintiöt ja toteutuneet” -otsikon vierestä valitsemalla ”Näytä”, pääset näkemään lisäksi Lyhytpsykoterapian ja Hammasproteesin tiedot sekä vastaavat tiedot viime vuodelta.

 

Uuden korvaushakemuksen pääset tekemään valitsemalla kohdan ”Uusi hakemus” ja sen jälkeen ”Lisää rivi”. ”Korvauslaji” -kohdasta voit valita mitä korvausta haet, esim. ”Lääkärinpalkkio”. Jokaisen korvauslajin kohdalla on kerrottu, miten vakuutuskassa ko. korvausta korvaa. Järjestelmä ohjaa sinua hakemuksen täyttämisessä ja kertoo, mitkä liitteet ovat pakollisia ko. korvausta hakiessa. Esim. lääkärinpalkkiota hakiessa sinun tulee täyttää kentät ”Kustannus”, ”SVL summa” mikäli ns. Kela-korvauksen määrä on tiedossa, ”Käyntipvm” ja ”Lukumäärä” sekä liittää tarvittavat liitteet.

 

Tervetuloa Iris-käyttäjäksi!

ABB:n vakuutuskassan hallitus päätti kokouksessaan 7.9.2021 kassan jäsenmaksun alentamisesta määräajaksi. Jäsenmaksun alentamiseen päädyttiin koska vuodesta 2021 olisi sijoitusten myynnistä johtuen ollut tulossa ylijäämäinen.

Jäsenmaksua alennetaan 1,4 %:sta 1,05 %:iin. Alennettu jäsenmaksu on voimassa tuntipalkkaisten osalta palkkakaudet 20/2021 – 1/2022 ja kuukausipalkkaisten osalta ajalla 1.9.2021 – 31.12.2021. Kuntoutustuella tai osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevien jäsenmaksu ajalta 1.9.2021 – 31.12.2021 hyvitetään jälkikäteen. Määräajan jälkeen jäsenmaksu on jälleen 1,4 % palkasta.

Lisäyksiä ja uutta kassan etuuksissa 12.5.2021 lukien

Edustajisto on kokouksessaan 21.4.2021 hyväksynyt ja Finanssivalvonta 12.5.2021 vahvistanut seuraavat lisäykset kassan jäsenten etuuksiin:

  1. Hammashoidon lisäkorvaus nousee 200 eurosta 250 euroon kalenterivuodessa.
  2. Tukitarvikkeisiin lisätään purentakiskojen korvaus. Purentakiskojen kustannuksista voidaan korvata enintään 101 euroa ostokertaa kohti. Purentakiskoja varten on oltava lääkärin määräys.
  3. Uniapneaa varten tarvittavan CPAP-laitteen vuokrasta tai hankinnasta tai väliaikaisen unimaskin hinnasta korvataan enintään 150 euroa hoidon alkuvaiheessa. Korvauksen voi saada silloin kun jäsen ei vielä ole saanut laitetta julkisen sairaanhoidon yksiköstä. Korvauksen saamiseksi on oltava lääkärin lähete.
  4. Työterveyslääkärin määräämästä lyhytpsykoterapiasta korvataan 80 %, kuitenkin enintään viisi hoitokertaa ja enintään 800 euroa kalenterivuodessa.

Lisäksi Finanssivalvonta hyväksyi tarkennukset seuraaviin sääntöjen kohtiin:

  1. Lääkärinpalkkio korvataan silloin, kun hoito on myös sairausvakuutuslain nojalla korvattavaa (sääntöjen kohta 14 § 1 a).
  2. Hierontaa korvataan 10 hoitokertaa kalenterivuodessa (sääntöjen kohta 14 § 4 d).

Nyt vahvistettuja uusia etuuksia on mahdollista hakea 12.5.2021 alkaen syntyneisiin kustannuksiin.

Uusi osoitteemme 9.12.2019 lähtien:  Strömbergin Puistotie 6 C/ KT-rakennus 1. krs.

Postilokero-osoite ei muutu: PL 615, 65101 Vaasa.

Sairausajan palkanmaksaja vaihtuu 1.1.2019 alkaen

Vakuutuskassan jäsenten sairausajan palkan maksaminen siirtyy Vakuutuskassasta palkanlaskentaan (Silta Oy) 1.1.2019 alkaen. Sairausajan palkka maksetaan normaalin palkanmaksun yhteydessä. Sairausajan palkka näkyy jatkossa palkkalaskelmalla.

ABB Oy on ohjeistanut esimiehiä lääkärintodistusten toimittamisesta Silta Oy:lle. Tuntipalkkaisten osalta muutos koskee 17.12.2018 alkavaa palkkajaksoa. Kuukausipalkkaisten osalta muutos on voimassa  joulukuun sairausajan palkoista lukien.

Muutoksen myötä kokoaikatyötä tekevälle työajantasaamislisä kertyy jatkossa palkallisen sairauspoissaolon ajalta palkanlaskennassa ns. työajantasaamisraha-kertymään. Aikaisemmin Vakuutuskassa on maksanut sairausajan palkan (=täydennyspäivärahan) huomioiden työajantasaamislisän.

 

Vanhempainvapaan palkallinen jakso

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa haetaan kuten ennenkin joko sähköisesti Kelan asiointijärjestelmässä tai täyttämällä paperihakemus Vakuutuskassalle. Silta Oy maksaa vanhempainvapaan palkallisen jakson, joka näkyy palkkalaskelmalla.

Pääkaupunkiseudulla on Terveystalolle tapahtuvassa ajanvarauksessa ilmennyt haasteita.

Sekaannusten välttämiseksi on tärkeää huomioida ajanvarauksessa puhelimitse se, että kassan jäsen ilmoittaa kuuluvansa ABB:n vakuutuskassaan ja Terveystalolle ilmoittautuessa näyttää Kela-kortin kääntöpuolta, jossa on teksti ”Työpaikkakassa Arbetsplatskassa 12705”. Näin meneteltäessä ajanvaraus onnistuu ja Terveystalo laskuttaa vakuutuskassaa sopimuksen mukaisesti ja mahdollisen omavastuun osalta kassan jäsentä.

Nettiajanvarauksessa kassan jäsenen tulee valita kohta ”Yksityisasiakas” niin lasku ohjautuu vakuutuskassaan.

Jos käynnin aiheena on laboratorio- tai radiologinen tutkimus ja henkilöllä on ABB Työtervey-den lähete, jossa on leima ”Laskutus: ABB Oy Työterveys, PL 85, 00381 Helsinki” niin näissä tapauksissa ei kassan jäsenyyttä tarvitse osoittaa Kela-kortilla vaan Terveystalo laskuttaa ABB Oy Työterveyttä lähetteessä mainittuun osoitteeseen.

Rekisteriasioiden yhteyshenkilö: Marja Perkiö, s-posti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 050 3341377

 

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeusperuste

Tietojen käsittelyn tarkoituksena on kassan sääntöjen mukaisten lisäetuuskorvausten käsittely ja maksaminen, asiakaspalvelu sekä korvauksiin liittyvä tilastointi ja raportointi. Tietojen käsittelyn tarkoituksena on myös kassan jäsenyyssuhteen hoito, asiakaspalvelu ja jäsenyyteen perustuva tilastointi ja raportointi. Tietojen käsittelyn tarkoituksena on myös sairausajan palkanmaksu.  Perusteena käsittelylle on Vakuutuskassalain mukainen toiminta (Tietosuoja-asetus artikla 9.2.)

 

Henkilötietoryhmien tietosisältö ja säännönmukaiset tietolähteet

Työnantajalta sekä palkanmaksua hoitavalta palveluntuottajalta asiakkaan työsuhteen alkamis- ja päättymistiedot, ennakonpidätystiedot, keskituntiansio, päiväpalkka, viikko/päivittäinen työaika, yksilöintitiedot asiakkaasta, rekisteröityjen työnantajatiedot, jäsenmaksutiedot, sairausaika.

 

Henkilötietojen luovuttaminen ja siirtäminen

Tietoja luovutetaan vain asiakkaan suostumuksella tai asiakkaan erillisestä pyynnöstä. Vakuutuskassalain 165c § mukaisesti lautakunnille sekä tieteelliseen tai historialliseen tutkimukseen. Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

 

Rekisterien suojaus

Henkilötietoja käsittelevät kassan toimihenkilöt ja hallituksen jäsenet ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia Vakuutuskassalain 165 § nojalla. Nämä henkilöt ovat allekirjoittaneet vaitiolo- ja salassapitositoumukset. Nimetyt käyttövaltuudet ja tehtävät rajaavat oikeutta käsitellä henkilötietoja. Tiedot säilytetään tiedostona, jonne pääsy vain kassan toimihenkilöillä. Asiakaspalvelutilanteessa asiakas tunnistetaan henkilötunnuksella.

 

Henkilötietojen säilyttämisaika

Jäsenyyteen liittyviä asiakirjoja säilytetään toistaiseksi. Etuusasioihin liittyviä asiakirjoja säilytetään Kirjanpitolain mukaisesti kuluva + 6 vuotta tai käyttötarkoituksen mukaisesti. Asiakirjat hävitetään tietosuoja huomioiden.

 

Rekisteröidyn oikeudet

Henkilöllä on oikeus tarkastaa, pyytää virheellisen tiedon korjaamista tai poistamista sekä pyytää tietojensa siirtämistä järjestelmästä toiseen. Pyyntö tulee tehdä kirjallisesti kassalle. Kassa toimittaa tiedot pääsääntöisesti kuukauden kuluessa pyynnöstä, kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Asiakkaalle toimitetaan tiedot, joita ei mahdollisen aikaisemman pyynnön perusteella ole toimitettu. Mikäli asiakas katsoo, että häntä koskevien tietojen käsittelyssä on rikottu tietosuoja-asetusta, on hänellä oikeus tehdä valitus tietosuoja-asioiden valvontaviranomaiselle.

Alakategoriat